Το bounce rate είναι το ποσοστό των επισκέψεων στον ιστότοπο που αφορούν επίσκεψη σε μία μόνο σελίδα, με τον επισκέπτη να αποχωρεί χωρίς να δει δεύτερη σελίδα. Συνήθως χρησιμοποιείται ως μέτρηση του user engagement ενός ιστότοπου.
Πώς υπολογίζεται το ποσοστό εγκατάλειψης;
Το ποσοστό εγκατάλειψης υπολογίζεται με τον συνολικό αριθμό επισκέψεων που αφορούσαν μία μόνο σελίδα διαιρεμένο με τον συνολικό αριθμό των επισκέψεων σε έναν ιστότοπο. Για παράδειγμα, εάν η αρχική σελίδα ενός ιστότοπου δέχεται 1.000 επισκέπτες κατά τη διάρκεια ενός μήνα και 500 από αυτούς τους επισκέπτες εγκαταλείπουν τον ιστότοπο αφού δουν την αρχική σελίδα χωρίς να προχωρήσουν σε άλλες σελίδες, τότε το ποσοστό εγκατάλειψης της αρχικής σελίδας θα είναι 50%.
Bounce rate έναντι exit rate
Το bounce rate και το exit rate είναι δύο πολύ σημαντικοί δείκτες που χρησημοποιούνται για την μέτρηση του user engagement στον ιστότοπο, αλλά υπάρχουν κάποιες διαφορές μεταξύ των δύο. Το bounce rate μετρά τον αριθμό των χρηστών που εισέρχονται σε έναν ιστότοπο και εξέρχονται χωρίς να επισκεφτούν καμία άλλη σελίδα στον ιστότοπο. Το exit rate μετρά τον αριθμό των χρηστών που εξέρχονται από έναν ιστότοπο από μια συγκεκριμένη σελίδα.
Η βασική διαφορά μεταξύ των δύο είναι ότι το exit rate μετρά το ποσοστό των επισκεπτών που εξήλθαν από μια συγκεκριμένη σελίδα, αλλά δεν λέει τίποτα για το αν αυτή ήταν η μόνη σελίδα που επισκέφτηκε ο χρήστης ή όχι. Επομένως, όλα τα bounces είναι exits (και επισκέψεις μιας σελίδας), αλλά δεν είναι όλα τα exits bounces.
Για παράδειγμα, εάν 100 άτομα επισκεφτούν την αρχική σελίδα και 50 από αυτά τα άτομα φύγουν χωρίς να επισκεφτούν καμία άλλη σελίδα, τότε το bounce rate της αρχικής σελίδας είναι 50%. Ωστόσο, η αρχική σελίδα μπορεί να λάβει 400 προβολές σελίδας κατά την ίδια χρονική περίοδο και μόνο 100 από αυτές εγκαταλείπουν τον ιστότοπο από την αρχική σελίδα. Στην περίπτωση αυτή, το exit rate θα ήταν 25%.
Πώς να μειώσετε το bounce rate;
Προτού εμπλακείτε σε δραστηριότητες για τη μείωση του bounce rate, θα πρέπει να υλοποιηθεί μια διεξοδική μελέτη των αναλυτικών στοιχείων του ιστοτόπου σας ώστε να προσδιορισθεί πού χρειάζονται περισσότερες αλλαγές. Παρακάτω ακολουθούν παραδείγματα αποτελεσματικών τρόπων βελτίωσης σελίδων με υψηλό ποσοστό εγκατάλειψης:
Content Strategy (Στρατηγική περιεχομένου)
Εάν θέλετε να αυξήσετε το engagement (επίπεδο αφοσίωσης) των επισκεπτών στον ιστότοπό σας, η πιο αποτελεσματική ενέργεια που πρέπει να κάνετε είναι να προσδιορίσετε και να επισημάνετε περιεχόμενο που πιστεύετε ότι θα τους αρέσει και θα τους είναι χρήσιμο (όπως σελίδες που λαμβάνουν τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα οργανικά). Αφού προσδιορίσετε αυτό το περιεχόμενο χρησιμοποιώντας analytics, μπορείτε να σχεδιάσετε τον ιστότοπό σας έτσι ώστε το πιο ελκυστικό περιεχόμενο να εμφανίζεται ευδιάκριτα στο επάνω μέρος. Για παράδειγμα, εάν διαχειρίζεστε έναν ιστότοπο ηλεκτρονικού εμπορίου, το να αφιερώνετε χώρο στα προϊόντα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις είναι μια αποτελεσματική στρατηγική, καθώς είναι τα πιο πιθανά κομμάτια περιεχομένου που θα σας βοηθήσουν να κερδίσετε ένα κλικ από έναν επισκέπτη και να δημιουργήσετε υψηλότερο conversion rate (ποσοστό μετατροπής) για αυτήν την σελίδα. Όπου είναι δυνατόν, όλο το περιεχόμενο θα πρέπει να περιλαμβάνει τίτλους, εικόνες και περιγραφές που οδηγούν σε υψηλότερο CTR.
Εάν ένα σημαντικό ποσοστό της επισκεψιμότητάς σας προέρχεται από επισκέπτες που επιστρέφουν, μια άλλη τεχνική για τη μείωση του ποσοστού εγκατάλειψης είναι να διατηρείτε φρέσκο το περιεχόμενό σας, διασφαλίζοντας ότι ενημερώνεται τακτικά. Οι επαναλαμβανόμενοι επισκέπτες θα είναι πιο πιθανό να ασχοληθούν με περιεχόμενο που είναι νέο και επίκαιρο, αυξάνοντας το user engagement.
Σχεδιασμός και χρηστικότητα ιστοσελίδων
Εκτός από την εμφάνιση του πιο δημοφιλούς και σχετικού περιεχομένου, μπορείτε επίσης να κάνετε βελτιώσεις στη σχεδίαση και τη χρηστικότητα του ιστότοπου για να τον κάνετε πιο ελκυστικό για τους επισκέπτες. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει δραστηριότητες όπως η βελτίωση της ποιότητας των γραφικών, η χρήση καλής χρωματικής αντίθεσης και η τροποποίηση του μεγέθους της γραμματοσειράς και του διαστήματος ώστε το κείμενο να είναι πιο ευανάγνωστο και η βελτίωση των call to action στη σελίδα.
Ο ιστότοπός σας πρέπει να έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε οι χρήστες να μπορούν να βρίσκουν αυτό που αναζητούν με όσο το δυνατόν λιγότερα κλικ. Η προσφορά μιας μεγάλης γραμμής αναζήτησης καθώς και μιας σαφούς δομής πλοήγησης μπορεί να βελτιώσει το user engagement, ειδικά εάν ο ιστότοπός σας προσφέρει μεγάλη ποικιλία προϊόντων ή υπηρεσιών. Τα μενού πλοήγησης πρέπει να έχουν σαφή ιεραρχική δομή.
Η χρήση ενός responsive σχεδίασης ιστότοπου μπορεί επίσης να συμβάλει στη μείωση του ποσοστού εγκατάλειψης. Με το αυξημένο ποσοστό επισκέψεων από κινητές συσκευές, αυτό είναι πλέον πιο σημαντικό από ποτέ. Η ιστοσελίδα σας μπορεί να εμφανίζεται τέλεια σε έναν επιτραπέζιο υπολογιστή 1024x768, αλλά να φαίνεται πολύ "άσχημη" σε ένα iPhone 6S. Τα μενού και οι εικόνες πρέπει να διαμορφωθούν ώστε να ανταποκρίνονται στο μέγεθος της συσκευής και της οθόνης. Θα πρέπει να τροποποιήσετε τις σελίδες σας ώστε να χρησιμοποιούν σχεδιαστικά πρότυπα που να ανταποκρίνονται στο responsive design και να προσαρμόζονται εύκολα.
Μια σημαντική επιδιόρθωση χρηστικότητας που μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του ποσοστού εγκατάλειψης είναι ο χρόνος φόρτωσης της σελίδας. Μελέτες δείχνουν ότι οι χρήστες είναι πιο πιθανό να απομακρυνθούν από μια σελίδα εάν χρειάζονται περισσότερα από λίγα δευτερόλεπτα για να φορτώσει. Υπάρχει μια ποικιλία εργαλείων δοκιμών που μπορούν να διαγνώσουν τον χρόνο φόρτωσης της σελίδας και να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε αυτό το ζήτημα.
Σε μια τελευταία σημείωση χρηστικότητας, η κατάργηση αναδυόμενων διαφημίσεων και άλλων στοιχείων με πολλά δεδομένα από τον ιστότοπό σας μπορεί επίσης να μειώσει το ποσοστό εγκατάλειψης.